Karmen Kompara in Primož Kompara sta kot solastnika in direktorja družinskega podjetja Vitanest, d. o. o., ki že 20 let nudi proizvode za idealno klimatsko udobje, spisala eno najuspešnejših podjetniških zgodb na Goriškem. V podjetju so med prvimi pri nas začeli uvažati klimatske naprave, kasneje so svojemu prodajnemu programu priključili še toplotne črpalke in sisteme za prezračevanje. Kot se spominja sogovornica, se je slovenski trg klimatskih naprav začel širiti ravno na Primorskem, tudi v Novi Gorici. »Tukaj smo bili dobro geografsko situirani za ta posel zaradi toplejšega podnebja in meje z Italijo, ki je bila pri prodaji takšnih izdelkov takrat vedno korak pred nami.«
Podjetje Vitanest že 20 let ponuja proizvode za klimatsko udobje. Kaj vas je popeljalo na ta poslovni teren?
Sama sem poslovno pot začela v podjetju, ki se je ukvarjalo z ogrevalno tehniko, tako da delujem na področju ogrevanja že skoraj 30 let, medtem ko se je mož ukvarjal z elektroniko. Pred 20 leti sva opazila tržno nišo na področju klimatizacije in odprla lastno podjetje s tovrstnimi izdelki. Naše podjetje se je kot uvoznik klimatskih naprav pojavilo med prvimi, tako da smo bili ob pravem času na pravem mestu. Najprej smo uvažali iz Italije, nato iz Avstrije, vselej pa smo iskali tiste blagovne znamke, ki so v tujini že imele uveljavljeno ime, saj so ljudje raje kupovali prepoznavne proizvode, vredne zaupanja.
Kdaj je bil opazen največji preskok pri nakupovanju klimatskih naprav?
Prelomno je bilo leto 2003, ko je bilo v Novi Gorici več kot 60 dni nad 30 stopinj Celzija. Lahko bi rekli, da se je takrat pričel razcvet klimatizacije stanovanjskih objektov. Klimatske naprave smo pospešeno dobavljali po vsej Sloveniji, saj so jih ljudje iskali kakor kruh, tako da smo v tistem času s klimami opremili tudi veliko goriških stanovanj. Vse to nam je dalo pogum, da smo se z dobaviteljem Mitsubishi Electric dogovorili za redne in večje, kontejnerske dobave v Luko Koper. Že leta 2004 smo bili eden od največjih slovenskih partnerjev Kraljevine Tajske. Od takrat naprej smo postali pomembno referenčno podjetje na področju uvoza in distribucije klimatskih naprav. Naši kupci so predvsem monterji in specializirani trgovci, ki držijo tovrstne proizvode.
Marsikaterega nonota ali nono slišimo danes reči: »Saj smo včasih preživeli brez klimatskih naprav.« Kaj se je spremenilo v tem času?
Resda je ozračje danes bolj vroče, vendar je bilo zelo toplo tudi, ko sem bila sama majhna, pa smo se takrat hladili v kakšni senci ali pod tušem. Glavni razlog je, da se je spremenil življenjski standard, prišlo je do napredka. Sprva smo s klimatskimi napravami opremljali poslovne prostore. Ko so se ljudje enkrat navadili na to toplotno udobje v službi, so si ga zaželeli tudi doma.
Kaj vse zmorejo današnje klimatske naprave?
Zadnje novosti vplivajo predvsem na udobje, recimo senzorji, ki sledijo človeku v prostoru in glede na njegovo gibanje prilagajajo delovanje. Mobilne aplikacije in časovniki omogočajo, da se naprave upravlja na daljavo, tako da je prostor prijetno ohlajen ali ogret že pred našim prihodom. Na Primorskem je klimatska naprava v marsikaterem stanovanju ali manjši hiši tudi edini vir ogrevanja. Njeno delovanje je resda odvisno od zunanje temperature – bolj kot je zunaj hladno, manjša je učinkovitost naprave – vendar najsodobnejša tehnologija, vgrajena v klimatskih napravah Mitsubishi Electric, omogoča ogrevanje tudi, ko je zunaj 25 stopinj Celzija pod ničlo.
Vse več domov se ogreva s toplotnimi črpalkami. Kaj so njihove prednosti?
Pozimi vse večkrat prihaja do opozarjanja glede prevelike emisije nanodelcev, kar med drugim povzročajo tudi kurilne naprave na fosilna goriva. Posledica tega so različne težave z zdravjem. Pri ogrevanju s toplotno črpalko zrak-voda teh emisij ni, obenem pa tudi ni bojazni glede uhajanja strupenega ogljikovega monoksida. Prodajo toplotnih črpalk in naprav za prezračevanje zato spodbuja Eko sklad, ki kupcem omogoča delno subvencijo vrednosti investicije. Ta spodbuda bo v prihodnje še pomembnejša, saj bo zaradi cilja zmanjšati emisije dimnih plinov potrebno posodobiti ogrevalne sisteme in zamenjati vse dotrajane kotle na fosilna goriva. Ob vsem tem je ogrevanje s toplotno črpalko tudi energetsko varčno in zato na dolgi rok finančno ugodnejše. Na področju ogrevanja s toplotno črpalko je Vitanest oral ledino, saj smo leta 2007 na sejmu MOS v Celju prvi predstavili invertersko toplotno črpalko zrak-voda.
Za ustvarjanje klimatskega udobja v prostoru niso pomembne le naprave, marveč tudi strokovnjaki s svojim znanjem.
Za zadovoljstvo uporabnika klimatskih in ogrevalnih naprav ni dovolj le dober proizvod, ampak tehnično usposobljeni svetovalni kader. Nas ne bi bilo brez kroga strokovnjakov. Ves čas se srečujemo z izzivom pomanjkanja visoko izobraženega kadra na področju hišne energetike. Pomembni so tudi strojni projektanti, ki svetujejo na področju projektiranja strojnih instalacij. Posebno mesto pa imajo monterji. Želeli bi si, da klimatskih naprav ne montira kar vsakdo, ampak le ustrezno izobraženi inštalaterji, saj naprava pravilno deluje šele, ko ti dobro opravijo svoje delo. Kot ključni akterji monterji kupcem svetujejo o izbiri modela in ustreznem mestu montaže glede na pogoje in potrebe, saj bo le tako naprava karseda učinkovita. Svetovanje je del strokovnega predprodajnega postopka, ki se opravi kar na objektu potencialnega uporabnika. Strokovni pristop je edini, ki lahko predstavlja dobro poslovno prakso in je običajen na področju klimatizacije in ogrevanja.
Kako pa predajate informacije, znanje in izkušnje potencialnim uporabnikom?
Predaja znanja in izkušenj je naše poslanstvo, saj se zavedamo, da je le zadovoljen uporabnik ključ do uspeha in s tem bivalnega okolja po meri ljudi. Za poslovne partnerje organiziramo redna izobraževanja na našem sedežu in pri proizvajalcu, zagotavljamo gradivo in prospekte v slovenskem jeziku, objavljamo na spletni strani in družbenih omrežjih, udeležujemo se strokovnih konferenc obrtne zbornice, informiramo neodvisne svetovalce. Najlepše pa nam je, ko se družimo z uporabniki iz vse Slovenije. Takšno priložnost imamo na sejmih. Izmenjava mnenj z uporabniki in neposreden prikaz izdelkov sta zelo pomembna elementa zagotavljanja dobre uporabniške izkušnje.
Eden ključnih elementov v vašem poslu je zrak, ki ga imamo za nekaj samoumevnega. Kakšen je vaš pogled nanj?
Čist zrak je neprecenljiv temelj življenja, ne samo z vidika naše poslovne dejavnosti, ampak tudi osebno. Morda je samoumeven v nekem gozdu daleč v hribih, nikakor pa v urbanem okolju, zato je potrebno investirati energijo in znanje v zagotavljanje čistega ozračja.
Sandra Krkoč Lasič